Er du kunstneren bag Obscurums næste årsplakat?

Antikvariat Obscurum – Bøger & Bohave lancerede i februar 2018 ”Obscurums Årplakat” og skal nu have fundet manden eller kvinden bag ”Obscurums Årsplakat 2019”.

Er du den udvalgte, belønnes du med 5.000 kr., et års gratis reklame via Obscurums kanaler (og de hjem, som plakaten kommer til at hænge i) samt bestemmelse over, hvilken godgørende organisation, der skal have glæden af 50 kr. for hver solgte plakat.

Årsplakaten bliver trykt i et begrænset oplag (omkring 200 stk.) i formatet 50×70 cm, som bliver nummereret og signeret af dig – og solgt til 200 kr. stykket.

De eneste krav til værket er, at kodeordet for plakaten er ”bog/bøger” og at det kan fungere som plakat – så bud fra grafikere, fotografer eller andre kunstnere er mere end velkomne.

Send os et par billeder af ting du tidligere har lavet samt en løs skitse af, hvordan du kunne forestille dig, at Obscurums Årsplakat 2019 kommer til at se ud (du bliver ikke bundet op på denne skitse, men får selvfølgelig al den kunstneriske frihed, der skal til, for at lave et mesterværk). Du må også gerne notere, hvilken godgørende organisation du kunne tænke dig, at vi donerede pengene fra plakatsalget til.

Forslaget kan sendes til: pernille@obscurum.dk eller afleveres i Fonnesbechsgade 7, Baggården.

Deadline for indlevering er 1. maj 2018 og vi kontakter kunstneren bag Obscurums Årsplakat 2019 senest en uge efter. Det færdige værk skal kunne laves færdig til 1. oktober 2018.

Vi glæder os rigtig meget til at se dit bud på Obscurums Årsplakat 2019!

De bedste hilsner fra Allan & Pernille

Maleriet her af ArtHeart by KT (Kirsten Toft) er motivet for Obscurums Årsplakat 2018.
Plakaten kan købes i Antikvariatet hele 2018 for 200 kroner, hvoraf 50 kroner går til SOS Børnebyerne. Foto: Antikvariat Obscurum

Ugens forfatter-fødselar, uge 14: Ejersbo kunne have fyldt 50

Foto af Ejersbo-bøger

Jakob Ejersbo (1968-2008)

Fredag d. 6. april er det 50 år siden, at den danske forfatter Jakob Ejersbo kom til verden i Rødovre – og 10 år siden, at vi alt for hurtigt måtte tage afsked med ham igen.

Som 6-årig rejste Jakob, sammen med resten af familien Ejersbo, grundet faderens job med udviklingsbistand til Tanzania, hvor den unge Jakob og storesøsteren Ea startede på Den Internationale Skole i byen Moshi.

Efter to år i det afrikanske, rejste familien tilbage til Danmark og bosatte sig i Frejlev uden for Aalborg, hvor Jakob begyndte i 3. klasse. Han fik dog lov til at tage med faderen til Tanzania igen som 13-årig.

I slutningen af 1980´erne rejste Jakob tilbage til Danmark igen, hvor han begyndte på efterskole og senere på HF, mens forældrene endnu engang rejste tilbage til Tanzania, denne gang uden børn.

Jakob Ejersbo afsluttede sin HF-eksamen i 1988 og forsøgte sig med en række universitetsuddannelser i Aalborg uden held. Han kom ind på Danmarks Journalisthøjskole i Aarhus og dimitterede i 1995 som færdiguddannet journalist.

Ejersbo arbejdede herefter primært med radio, men også som isolatør, opvasker, piccolo, fabriksarbejder og brolægger – men forfatterdrømmen trak i ham og i 1998 debuterede han med brevromanen Fuga, skrevet sammen med vennen fra universitetsmiljøet i Aalborg, Morten Alsinger.

Debuten blev fulgt op af novellesamlingen Superego (2000), der blev afvist af flere forlag, indtil Gyldendal til sidst antog bogen.

Forfatteren fik sit endelige gennembrud i 2002 med romanen Nordkraft, om misbrugsmiljøet i Aalborg. Romanen indbragte ham De gyldne laurbær i 2003 og blev filmatiseret i 2005.

Foto af Ejersbo-bøger

I 2003 rejste Ejersbo tilbage til Tanzania for at lave research til sit næste værk. Dette blev til Afrika-trilogien, baseret på Ejersbos tid i Tanzania og udgjort af Eksil, Revolution og Liberty.

Trilogien blev til på baggrund af et cirka 1.500 sider langt manuskript, som Ejersbo sammen med Gyldendal-forlægger Johannes Riis havde arbejdet på. Riis arbejdede efter Ejersbos død videre med manuskriptet og med hjælp fra venner og familie udkom de tre romaner med et par måneders mellemrum i 2009.

I 2010 modtog Ejersbo posthumt DR Romanprisen for det sidste bind i trilogien. Illustrationerne på trilogiens omslag er tegnet af Jakobs søster, Ea.

I september 2007 fik Jakob Ejersbo stillet diagnosen ondartet kræft i spiserøret og forfatteren døde d. 10. juli 2008 på Aalborg Sygehus, kun 40 år gammel. Halvdelen af hans aske er begravet på Assistens Kirkegård i København og den anden halvdel blev i 2013 spredt ud fra Kilimanjaro i Afrika.

I 2015 udkom novellesamlingen Nedrullede persienner og andre begyndelser, der er en samling af mindre kendte tekster fra Jakob Ejersbos pen, nogle få af disse tekster har aldrig før været publiceret og andre har bl.a. været bragt i forskellige tidsskrifter.

Herfra mindes vi en stor forfatter på hans fødselsdag, og vi må nøjes med den smule litteratur som han i sit korte liv nåede at videregive, selvom hans talent rakte til langt mere.

(Kilder: forfatterweb.dk; wikipedia.dk; litteratursiden.dk; saxo.com; gyldendal.dk)

Obscurum-ejer som kunstdetektiv

Screendump fra TV-program

Pernille, ejer af Antikvariat Obscurum, kunne i denne uges ses som kunst-detektiv i tredje afsnit af DR-programmet “Kunsten at blive snydt”.

På Carl Henning Pedersen og Else Alfelts Museum i Herning dystede syv hold om at finde det falske Cobra-maleri blandt 10 forskellige værker af blandt andet Asger Jorn, Carl Henning Pedersen, Else Alfelt og Henry Heerup.

Hele udsendelsen kan ses på dette link.

Vil du vide mere om Cobra-bevægelsen, Carl Henning Pedersen, Else Alfelt eller andre af de dygtige malere, kan vi anbefale et besøg på museet – eller et smut forbi antikvariatet, hvor vi har et stort udvalg af kunst-bøger at vælge imellem.

Screendump fra TV-program

Pernille (th) og hendes gode veninde June udgjorde et hold i konkurrencen. Foto: Screendump fra dr.dk

Ugens forfatter-fødselar, uge 13: Den Bitre – Gorkij – runder 150 år

Foto af Gorkij-bøger

Maxim Gorkij (1868-1936)

Onsdag d. 28. marts er det 150 år siden, at den russiske forfatter og dramatiker Aleksej Maksimovitj Pesjkov, bedre kendt som Maxim Gorkij (dvs. Maksim den bitre), kom til verden i den russiske by Nisjnij Novgorod.

Aleksej voksede op i fattige kår hos sin gudfrygtige bedstemor og brutale bedstefar. Som ung rejste han rundt som arbejdsmand i det sydlige Rusland og berettede om sine møder med samfundets laveste i forskønnede romantiske noveller.

Gorkij fik sit gennembrud i 1892 med sigøjnerfortællingen Makar Tjudra og denne blev efterfulgt af en lang række andre noveller, som fx Tschelkasch (1895) og Mor Isergil (1895), der snart gjorde forfatteren berømt i både ind- og udland.

Forfatteren blev i 1896 gift med Yekaterina Peshkova, men ægteskabet varede kun til 1903, hvor han i stedet ægtede Maria Fyodorovna Andreyeya.

Foto af Gorkij-bøger

Gorkijs litterære budskaber var revolutionære, og det kom bl.a. til udtryk i værker som romanen Foma Gordjejev (1901) samt i en række symbolskromantiske prosadigte, indledt med Sangen om stormfuglen (1901).

I starten af 1890´erne startede Gorkij sin livslange karriere som publicist og forlægger, og han blev flere gange fængslet for sit revolutionære engagement. Fra 1905 var han medlem af Lenins Socialdemokratiske Arbejderparti, og han blev her i gennem Lenins særlige protegé og deltog i den mislykkede revolution i 1905.

I 1906 udkom den politiske dannelsesroman Moderen, der fik yderligere opmærksomhed med en filmatisering i 1926.

Gorkij skrev også dramaer og skuespil, bl.a. inspireret af vennen Anton Tjekhov og han er fx kendt for Spidsborgere (1902), På bunden (også kendt som Natherberget eller Natasylet, 1902), Sommergæster (1904), Solens børn (1905), Fjender (1906) og Den ømme mor (1910) og i mange år havde forfatteren et tæt samarbejde med Moskva Kunstnerteater (MXAT).

Fra 1906-1913 opholdt Gorkij sig i udlandet, bl.a. på Capri og i USA, og drev herfra politisk agitation. Han vendte tilbage til Rusland i 1914.

I roman-manifestet Bekendelse (1908) forsøger forfatteren at skabe syntese mellem sine marxistiske og religiøse visioner og allerede her ses markante afvigelser fra Lenins linje. I 1913 startede han på sin erindringstrilogi, der udgøres af Min barndom (1913), Blandt fremmede (1916) og Læreår (1923), filmatiseret i 1938-40.

Forfatteren var en aktiv kultur-politiker i årene omkring Oktoberrevolutionen (1917), men kom mere og mere i modsætningsforhold til Kommunistpartiet.

Fra 1921 og ti år frem boede Gorkij i Vesteuropa, bl.a. grundet stigende kritik af Lenin samt tuberkulose. Her skrev han en række romaner, fx den store selvbiografiske roman i fire bind, Klim Sangins liv (1927).

I 1928 lod han sig overtale af Stalin til at vende hjem og blev primus motor i dannelsen af den sovjetiske forfatterforening 1932-34.

I 1932(-1990) blev Gorkijs fødeby Nisjnij Novgorod omdøbt til Gorkij, som én af en lang række af hædersbeviser, der tilfaldt forfatteren. Forlystelsesparken Gorkij Park i Moskva (som bl.a. nævnes i sangen Wind of Change fra 1990 af Scorpions) er opkaldt efter forfatteren. Under perestrojka i slutningen af 1980´erne blev forfatterens liv og position dog genstand for debat og omvurderinger.

Maksim Gorkij døde under gådefulde omstændigheder d. 18. juni 1936, 68 år gammel, i Moskva.

Herfra mindes vi Gorkij på hans 150-årsdag, som Ruslands første ægte proletarforfatter og en af de største indenfor den socialistiske realisme.

(Kilder: Udenlandske forfattere – kendte klassiske og moderne (Rosinante, 2000, s. 182f); wikipedia.dk; denstoredanske.dk)

Ugens forfatterfødselsdag, uge 12: Henrik Ibsen i 190 moderne år

dekorativt foto
Henrik Ibsen (1828-1906)
Tirsdag d. 20. marts er det 190 år siden, at den norske dramatiker og digter Henrik Johan Ibsen kom til verden i Skien i det sydlige Norge.
Henrik var den ældste i en søskendeflok på fem og kom fra en velstående og kunstinteresseret familie med adelige aner (slægten Ibsen stammer fra Møn i Danmark). Faderen kom dog i 1835 i økonomiske vanskeligheder med sin købmandsbutik, hvilket kom til at præge familien og børnenes opvækst.
Efter konfirmationen flyttede den unge Henrik i 1843 til den lille kystby Grimstad, hvor han kom i lære som apoteker. Der havde dog været tale om både studier i medicin eller billedkunst, men dette kunne ikke realiseres på grund af familiens økonomiske situation.
I Grimstad lykkedes det den 18-årige Ibsen at gøre en ti år ældre vaskekone gravid. Hun fik en søn, som han aldrig vedkendte sig, men dog pligtskyldigt betalte en smule bidrag til.
Ibsen debuterede i 1850 under pseudonymet Brynjolf Bjarme med blankversdramaet Catilina, der langt fra blev den store succes. Men allerede her viste der sig dog temaer som fx konflikten mellem idealer og realiteter og kald og svigt, der skulle blive karakteristiske for hans videre forfatterskab.
Samme år flyttede Ibsen til Kristiania, hvor han forsøgte han sig som student, dog uden prangende resultater. Han fortsatte med at skrive digte, journalistik og dramatik. Han startede sammen med forfatteren Aasmund Vinje og litteraturkritikeren Paul Botten-Hansen et satirisk-litterært ugeblad, inspireret af det danske satiriske tidsskrift ”Corsaren”. Ibsen var bladets tegner og teateranmelder. Samtidig skrev han litteratur- og teateranmeldelser i andre aviser.
Forfatterens andet skuespil, Kæmpehøjen (1850), blev indleveret anonymt til Christiania Theater og blev antaget, og for første gang blev et skuespil af Henrik Ibsen opført på et teater.
Ud over at skrive, var Ibsen en habil billedkunstner og tegner og ernærede sig desuden fra 1851 som dramatiker, instruktør og teaterdirektør ved det nystartede Norske Theater i Bergen. Her skrev han sit første nogenlunde vellykkede drama, Fru Inger til Østeraad (1857).
I 1857 flyttede forfatteren tilbage til Oslo og blev kunstnerisk leder for Det Norske Theater, der dog gik konkurs og blev slået sammen med Christiania Theater fem år efter. Ibsen fortsatte her som litterær konsulent.
I Bergen mødte han Suzannah Daae Thorsen, som han i 1858 blev gift med. De fik i 1859 sønnen Sigurd Ibsen. Efter fødslen af sønnen erklærede Suzannah, ganske uhørt, at hun ikke agtede at få flere børn, og hun skulle angiveligt have inspireret Ibsen til at portrættere den moderne, frigjorte kvinde.
Som ung pige havde Suzannah og hendes veninde Karoline Bergliot aftalt, at hvis den ene fik en søn og den anden en datter, så skulle de giftes med hinanden. Nogle år efter at Suzannah havde født Sigurd fødte Karoline en datter, fædret af forfatterkollegaen Bjørnstjerne Bjørnson, som Ibsen havde et tvetydigt og rivaliserende forhold til, og som aftalt, blev børnene senere gift med hinanden.
Forfatteren skrev sit sidste norsksindede romantiske drama Kongsemnerne i 1863, der kom til at repræsentere hans gennembrud. Året efterforlod han Norge, da han fik et stipendium og rejste til Italien, for først at vende tilbage til hjemlandet 27 år efter.
Han boede herefter bl.a. i Rom, Dresden og München og i 1866 udgav forfatteren Brand, der blev hans første kommercielle succes. Året efter kom Peer Gynt (1867), der fik en mere blandet modtagelse – bl.a. af H. C. Andersen, der ikke kunne fordrage Ibsen. Værkerne var med mangel på heltedyrkelsen og ideale kærlighedsintriger de første skridt væk fra romantikken og mod det moderne gennembrud.
I 1869 kom lystspillet De unges forbund, der er det første drama på prosa. I 1873 udgav Ibsen dobbeltdramaet Kejser og Galilæer, som Ibsen senere selv karakteriserede som sit hovedværk.
I 1877 indledte forfatteren rækken af sine berømte og banebrydende samtidsdramaer med Samfundets støtter. Med disse dramaer stillede han sig i spidsen for det moderne gennembrud i Europa, hvor han behandlede emner som fx kvinders stilling i ægteskab og samfund, moralsk hykleri og magtmisbrug blandt ledende mænd.
Dramaet Et dukkehjem (1879) fik en noget skandaleombrust modtagelse på grund af dets radikale kritik af kvindens rolle i samfundet og i familien, men ikke desto mindre blev den forfatterens internationale gennembrud og fik enorm betydning for kvindekampen overalt i verden, og er formentlig verdens mest spillede drama i moderne tid.
Postyret omkring Et dukkehjem var dog ingenting sammenlignet med Gengangere (1881) om den borgerlige familie som en institution, grundlagt på forstillelse og falskhed, med inkorporering af tabulagte emner som fx incest og syfilis.
Herefter fulgte skuespillene En folkefjende (1882), Vildanden (1884), Rosmersholm (1886), Fruen fra havet (1888) samt Hedda Gabler (1890), og i disse skuespil var paralleller til psykoanalytisk tænkning tydelige, hvilket bl.a. blev fremhævet af Sigmund Freud.
dekorativt foto
I 1891 vendte forfatteren hjem til Norge og skrev her sine sidste fire dramaer, Bygmester Solness (1892), Lille Eyolf (1894), John Gabriel Borkman (1896) og Når vi døde vågner (1899), der alle var ægteskabs- eller kærlighedstragedier, bygget op omkring splittede personer med illusionen om en tryg tilværelse i et splittet samfund og de karakteriseres ofte som en form for dramatiske selvportrætter.
Forfatteren skrev i alt 26 skuespil og omkring 300 digte, hvor især Terje Viken (1862) kan fremhæves.
I de første tyve år af Ibsens karriere prægede især nationalromantikken, med inspiration i bl.a. folkeeventyrene og folkesangene, hans forfatterskab. I den efterfølgende del af hans forfatterskab, var det især realisme og de frigjorte kvinder, der havde en central rolle i hans værker.
Forfatteren skrev sine teaterstykker med henblik på bogsalg og fik på denne måde stor indflydelse på litteraturen og fornyede samtidig datidens dramatik og teater.
Det er ikke småting, som Ibsen regnes for, heriblandt som en af de vigtigste forfattere i anden halvdel af det 19. århundrede, som den vigtigste dramatiker i den europæiske teaterhistorie samt en af hoveforfatterne i det moderne gennembrud.
I 1900 fik Henrik Ibsen det første af en serie af slagtilfælde og indstillede forfatterskabet. Forfatteren døde i sit hjem i Oslo den 23. maj 1906.
En tanke skal herfra sendes til den store dramatiker på hans 190-årsdag. Han er stadig yderst relevant i nutiden med sin dramatiske konflikt mellem individet og samfundet.
(Kilder: Udenlandske forfattere – kendte klassiske og moderne (Rosinante, 2000, s. 218ff); forfatterweb.dk; wikipedia.dk; denstoredanske.dk)

Ugens forfatter-fødselar, uge 11: 40 provokerende år for Roche

dekorativt foto

Ugens forfatter-fødselar, Uge 11

Charlotte Roche (1978)

Søndag d. 18. marts fylder den engelske forfatterinde Charlotte Roche 40 år.
Charlotte Elisabeth Grace Roche kom til verden i den engelske by High Wycombe. Hendes far er ingeniør og hendes mor er kunstner og politisk aktiv feminist, hvilket i høj grad har påvirket datteren.

Da Charlotte var fem år blev hendes forældre skilt, og hun boede herefter først i London, derefter i Holland og da Charlotte var otte år, flyttede hun videre til den tyske Rhin-region, der grænser op mod Holland. Opvæksten var præget af alternative kulturer og familiens frisind.

I skolen blev Charlotte betaget af teater og optrådte bl.a. med en ”antikapitalistisk mavedans” i Shakespeares En skærsommernats drøm (1600).

Hun flyttede hjemmefra i 1993, som 15-årig, og startede garage-punk-bandet ”The Dubinskis” sammen med tre veninder. Bandet gik dog i opløsning efter en række mindre optrædener.

Den unge Charlotte kastede sig videre ud i en grænsesøgende livsstil for at chokere omverdenen – hun droppede ud af gymnasiet, skar i sig selv, malede med sit eget blod, barberede sit hoved og eksperimenterede med stoffer.

I 1998 blev hun ansat som vært på den tyske musikkanal VIVA, hvor hun hurtigt fik succes og bl.a. blev nomineret til den tyske Adolf Grimme tv-pris, hvilket hun vandt i 2004. I 2002 modtog hun desuden Den Bayerske Fjernsyns-pris. Hun blev på musikkanalen især kendt for sin originale interviewstil og er bl.a. blevet kaldt ”Dronningen af tysk pop-tv”.

Roche kastede sig i 2006 ud som skuespillerinde med hovedrollen i den tyske film Eden.

Roche debuterede som forfatter i 2008 med succesromanen Vådområder, der repræsenterede et nyt og vildt feministisk opgør med ”damebladsæstetikken” og romanen blev udråbt som både en feministisk ny-klassiker og som ren pornografi. Offentligheden i Tyskland var delt i begejstring og forargelse over den voldsomme roman, da de hidtil havde anset Roche for en sød, om end lidt fræk, men ufarlig tv-personlighed.

dekorativt fotoI 2011 udgav forfatterinden sin anden roman Fra Skødet, der blandt andet omhandler hendes egen familietragedie, da hendes tre brødre, på henholdsvis seks, ni og atten år, i 2001 blev dræbt i et trafikuheld på vej til hendes bryllup med hendes brudekjole og forfatterens mor som chauffør.

Roche er med sine romaner, omhandlende kønsdele, kropsvæsker, hæmorider, død og meget andet, der af mange bliver anset for tabu, en kontroversiel forfatter.

Hun arbejder i dag som talkshow-vært på den tyske kanal ZDF. Forfatterinden har de sidste ti år været gift med Martin Keß, og har teenagedatteren Polly med Eric Pfeil.

Herfra skal lyde et stort tillykke til Charlotte Roche og ikke mindst en tak for at turde tale og skrive om yderst vigtige og relevante emner.

(Kilder: forfatterweb.dk; wikipedia.org; femina.dk)